Design muligheder
QR koderne er især blevet taget ind som et marketing værktøj, som gør afsenderen kan interagere med modtageren
Derfor er der også mange AD´er som har lavet et kreativt spind med QR koder og takket være Error Correction Level, så er de fleste sluppet nogenlunde af sted med det.
Det fleste som begynder at redesigne deres QR koder, arbejder oftest med højeste Error Correction Level, som gør deres koder ofte vil kunne aflæses med en mobil alligevel, men koden lever oftest ikke op til standarderne.
De færreste er dog klar over hvor meget de ødelægger kodekvaliteten og aflæsningssikkerheden i QR koderne.
Når man begiver sig ud i at redesigne koden med farver og logoer uden at få sine koder verificeres, så arbejder man som oftest i blinde.
Du ved ikke om slutkoden har en error correction på 1-5% efter du har lagt dit design på QR koden.
Det kan gøre at modtageren måske ikke kan scanne koden med deres mobil, skal forsøge aflæsningen flere gange eller hvis koden har fået en skade på eks. emballagen kan den være ulæselig.
Derfor vil du også i vores anbefalinger også se, at vi anbefaler at man skal være varsom og altid få sine koder verificeret med REA MLV 2D verifikations udstyret.
Her kan ses et eksempel med nogle testkoder, som at lavet med Grafiteco´s logo
QR Kode uden logo QR Kode med logo
Begge disse QR koder bliver godkendt i en verificering med en REA MLV, men med en markant kvalitetsforskel.
QR koden til venstre får en A-kvalitet, mens QR koden til højre får en D-kvalitet i en verificering i henhold til standarderne.
Grunden til at vi kan indsætte et logo er, at vi ikke bryder Requirred Pattern derfor påvirker vores logo kun vores modulation og Error Correction, hvilket sænker kodekvalitet.
Da begge koder bliver passet/godkendt i en verificering , så vil de begge kunne aflæses med en mobiltelefon eller smartphone, men aflæsningssikkerheden er meget bedre i koden til venstre.
Her kan ses et udklip fra verificeringsrapporten.
QR Kode uden logo QR Kode med logo
Her kan ses nogle kreative eksampler, hvor vi senere vil gennemgå problemstillinger med nogle af disse koder.
Stort set ingen af disse kreative eksempler lever op til de internationale standarder og ud af alle disse billeder er kun 3-4 af koderne ok.
Læg især mærke til billede 5, som er en kode for telefonselskabet 3.
De har brugt en datamatrix kode, hvilket kan skabe store udfordringer fordi folk så tror, at det er en almindelig QR kode. Prøver de med alle andre QR læsere på en mobil end ScanBuy’s, så bliver koden ikke aflæst.